Iron Butt, Saddle Sore 1000

IBA-SWEDEN-logga5

21/5 2016 03.20

Klockan ringer men jag är redan vaken sedan några minuter. Har den förmågan, kroppen blir inställd på klockradions tid minus 2-5 minuter, skönt att ligga och vänta på att det faktiskt börjar tjuta av väckningssignaler. Somnade runt 21.30 kvällen innan och sov hela natten som en stock så egentligen fick jag en bättre natt än de flesta veckodagar. Cindy, vår hund, vägrade däremot helt att morgonkissa, hon lämnade inte ens sängen utan bara tittade oförstående på mig.

13238965_1742947022593573_3331699625781082546_n

Snabb skål med Yoggi intas stående i köket, väcker min fru som skall vara startvittne, packar müsli och Yoggi, lite tuggummi och några drickaflaskor. Allt förberett från kvällen innan tillsammans med små kylväskor och kylklampar.

Klär mig så varmt jag tror behövs, backar ut hojen ur garaget, vilken tur att man kom ihåg att larma av, annars hade man haft alla grannar som ofrivilliga startvittnen redan där hemma också. Klockan visar på okristliga 03.45 när vi rullar in mot Toftanäs och OKQ8 vilket blir macken för startkvitto i utkanten av Malmö, lite smådisigt och svalt är det allt. Friskt är kanske ett bra ord!?

IBA SS1000 finish

04.00, tar mitt startkvitto med en kort upptankning, tur att jag körde några mil dagen innan för att sänka bränslenivån i den annars redan fulltankade hojen. Det vore ju korkat att starta turen med att inte ens kunna tanka för att få startkvittot …

Säger hejdå till min fru, fäller ner hjälmen och rullar efter mindre än en kilometer från macken ut på E6/E20 norrut. Den disiga morgonen håller i sig och i höjd med Helsingborg blir det riktigt dimmigt, här upptäcker jag att mina snart 20 år gamla vinterhandskar troligen förlorat det mesta av sin värmande förmåga, fy f.. vad kallt det blir efterhand som den fuktiga kylan kryper genom lager efter lager av kläder. Ingen risk att man blir dåsig med denna kylan, det är säkert. Ganska snart närmar jag mig Varberg och rullar av motorvägen vid avfarten mot Ullared, tankar upp och ger mig åter ut på motorvägen norrut. Kylan sprider sig återigen ganska snabbt genom kroppen och i höjd med Halmstad börjar det duggregna. Varje fiber i min kropp ville då hem till en varm go’ säng igen, tro mig!

Nästa stopp är planerat till Kungälv, dels för en bensträckare men också för att fylla upp tanken.

Detta är helgen för Göteborgsvarvet och det gör att jag helst vill passera hela stadens alla ”mot” innan 07.00 på morgonen, sitter precis söder om de mest centrala delarna och ser att klockan är runt 06.20, håller mellan 80-90 km/t på 80-sträckorna och det hela flyter på med ganska gles trafik och lite lastbilar. Ser i ögonvrån en hojåkare på en rastplats, får en känsla av att han tittade väldigt noga på mig och tänkte att det säkert var en mc-polis, mina tidigare motorcyklar var ganska högljudda så man kände liksom igen stilen när de vill ha stopp på mig … och mycket riktigt, efter en minut eller så gled den upp bredvid mig. Dock var det ingen tvåhjulig konstapel utan en kille som jag haft kontakt med via IBA Swedens forum, Hampe, så vi stannade på nästa rastplats efter att han väldigt stolt och graciöst lyckats peka på sin IBA-logga placerad på bröstet.

iba hampe

Efter en kort snack på 5-10 minuter gled jag vidare och klarade helt enligt planeringen Göteborgs-genomfarten innan klockan passerade 07.00. Tankade i Kungälv några minuter efter kl. 7, genomfrusen men med vädergudarna på min sida, dyngvått på vägbanan och kolsvarta moln runt om mig men inget regn. Hade tänkt fika vid detta stop men den ödsliga ST1-macken mitt i ett stort vägarbetsområde inbjöd inte riktigt till det. Vidare norrut alltså.

Sträckan upp mot Tanumshede var fortfarande kall men det blev efterhand lite ljusare himmel så det hela kändes ändå lite muntrare, flirtade till mig ett kostnadsfritt toa-besök som annars kostar 10:- på Preem i Tanum, köpte en kaffe och käkade lite müsli med Yoggi. Gott med morgonfika och inte minst kaffet, det piggade upp rejält. Just den morgonen stämde Preems reklam om att de serverar Sveriges godaste kaffe. Ny uppfyllning av bensin och sedan bar det av på avsevärt mindre väg än motorväg, väg 164 är säkert bitvis väldigt fin men mitt fokus just denna dag var mer att avverka kilometrar per så kort tidsenhet som möjligt och ur den aspekten var det ingen höjdare, satt till och med och blev lite stressad av att inte avverka kilometrarna i den takt jag kände jag ville. Sedan var det å andra sidan så att det fanns tid, gott om tid, allt var ju planerat baserat på att denna väg skulle köras med lägre hastighet, inget egentligt problem alltså.

Efter över 2 timmar i långsammare tempo, vilket i sig var bra för kylan kändes mindre i 70-80 km/t än i 110-120 km/t, nådde jag så Slottsbron och Preem där, hade ingen aning om att det fanns en stad med detta namn innan jag började planera för min SS1000. Tankningen var inga problem och färden fortsatte österut.

Nästa stopp hade jag av någon outgrundlig anledning valt att förlägga till en liten(!) obemannad mack i Glanshammar, fråga mig inte varför. Väl där vid 10.30 så visade det sig att automaten inte tog något av mina alla kort, ”Chip-fel” var det enda som stod i displayerna. Tack för den! Såg framför mig en jättevåg av problem komma rullande mot mig men väl i Arboga, utmed E18, en stund senare så var alla problem borta och jag fick bensin i tanken, det efterlängtade bensinkvittot samt lite energi i mig själv också. Bestämde mig samtidigt för att dela innanmätet på hjälmen och rätta till högtalarna till headsetet som efter såhär många timmars körande verkligen gjorde mina stackars öron så jäkla ömma. Det som upplevs som ett litet besvär efter en timme kan vara en riktig pina efter 5 timmar, tog 5 minuter att fixa och jag önskar jag gjort detta lååångt(!) tidigare.

Väl klar här satte jag kurs mot Enköping, tänkte ta ett tankkvitto där också för att bevisa att jag kört norr om Mälaren och inte fuskat genom att ta en sydligare genväg, blev dessutom en toa-paus i Enköping på Statoil/Circle K.

Vidare mot Stockholm och Järva Krog, körde in i Stockholmstrafiken runt 14, det var helt ok med mycket trafik men det rörde ganska bra på sig även om det bitvis var ganska ryckigt, här tog det några minuter längre tid än planerat. Dock kom värmen här, inte sådär lagom utan ganska kvalmigt men jag intalade mig att det var bättre än att frysa vilket jag annars gjort fram till Enköping. Och jodå, hellre värme än kyla! Vid utfarten till E4:n kom dagens första missförstånd mellan mig och GPS:n, resultatet blev en konstig variant av påfart mot E4:n vilket säkert ingen annan trafikant tänkt på, gäller att vara kreativ och positiv i trafiken. Just här var jag det, väldigt! Och på E4:n kom jag!

Efter tankning med tillhörande kvitto på Statoil/Circle K Järva Krog i Solna så fortsatte färden men nu sydväst ner mot Norrköping och nästa hörnpunkt på rundan, det hela var en ganska händelselös tur och den så beryktade broöppningen i Söderköping undveks helt och hållet, det bara rullade på. I Norrköping blev jag däremot lite oöverens (kan man säga så?) med GPS:n, eller rättare sagt osäker på om jag missat det planerade tankstället så till sist när jag var på väg ut på E22:n valde jag sista macken i sikte, tankade och sedan drog GPS:n ut mig på en extrarunda till en del av Norrköping som nog är okänd för större delen av mänskligheten, men … där fanns en mack som jag vid min planering prickat in. Nåja, det var en extrarunda på ett par kilometer så det var inte hela världen.

Nästa stopp var planerat till Oskarshamn, hade med flit valt en mack precis vid McDonalds, satt och blev jättesugen på en hamburgare längs den tröstlöst tråkiga E22:n. Efter att på en ”1+2”-väg suttit bakom en gammal Grolle med släp i 5-7 km/t på ”1-sidan” av vägen i säkert 10 minuter tröt humöret, killen bakom den stora traktorratten höll snällt till höger när han insåg vad som komma skulle så det var inga problem att komma förbi. Skönt!

Väl framme i Oskarshamn, efter en ordentlig regnskur utanför Valdemarsvik som jag fortfarande än idag inte vet var den kom från då himlen var klarblå, blev det ingen hamburgare. När jag stod och tankade gick det snabbt upp för mig vad alla mäniskor i denna delen av världen gör en lördagkväll, de är på McDonalds och står i lååånga köer. Däremot kunde man enkelt och snabbt få en god ”ostig” korv med bröd på Shell samtidigt som jag ändå fick betala bensinen i kassan, missade helt att den pump jag valt var för kassabetalning. Tur att jag upptäckte det och inte bara av gammal vana körde iväg.

Efter stoppet i Oskarshamn satt jag och njöt av den svala kvällsluften ner mot det planerade tankstoppet i Jämjö, det var riktigt skönt med öppet visir och kvalmigheten som varat från Stockholm byttes mot skön syrerik luft igen. Härligt och även välbehövligt för här började kanske inte dåsighet men en viss slöhet infinna sig så stoppet i Jämjö blev lite längre än planerat. På OKQ8 i Jämjö fanns det 5-6 andra personer inne i lokalen och när jag kom in och frågade efter toaletten vänder sig ALLA och pekar vid dörren, –”Nyckeln hänger till höger om dörren” säger alla unisont med en stämma. Min följande fundering dök genast upp, använder alla i Jämjö mackens toalett? Har de ingen toalett där hemma?  Hur som helst, det var skönt att röra sig lite, ta ett par klunkar Yoggi innan nästa hopp till Kristianstad gjordes. Nu började man känna en sorts segervittring, det var nerförsbacke på kartan och allt kändes plötsligt mycket enklare.

13244853_1727171497555853_8512458120682779140_n

På väg från det korta tankstoppet i Kristianstad mot Ystad hade solen gått ned helt och hållet, vägen var tvärsvart men som tur var kunde jag hänga på en bil med jättebra helljus vilket visade sig nyttigt, så mycket rådjur vi hade ute på vägen men i skenet från hans lampor var det bara vid ett tillfälle vi behövde bromsa ordentligt. Jag säger vi för jag hade en bil bakom också som hängde på i vårt tempo, det gick bitvis bra undan men jag vägrade med en dåres envishet att släppa min så väl upplysta föråkare ur sikte. Gissa om vi blev, i alla fall blev jag det, jäkligt förvånade när bilen bakom mig visade att han minsann också hade massa ljus, men av en mer blå variant. Min föråkare och jag släppte genast av på tempot medan blåljusåkaren körde om och försvann i fjärran, nu med släckta blåljus. Gissa hur kul de tyckte det var och skrämma ski… ur oss?!

Efter en snabb uppfyllning i Ystad gick färden mot Trelleborg, nytt kort tankstopp och sedan sista motorvägsbiten mot målkvittot i Malmö på samma mack som resan börjat på 19 timmar och 49 minuter tidigare. Min fru var och mötte upp för att åter vara vittne, det var skönt att fylla i loggboken för sista gången efter 15 tankningar på 20 timmar och 1690 km. Värt att notera är att klockslag på bensinkvitton kan vara fel, jag fick begära ett nytt kvitto från Shell i Trelleborg då deras automat gick 13 minuter fel. Kanske inte så stor betydelse över längre sträckor men med de korta sträckorna det handlade om här såg det ju ut som om jag haft 221 km/t eller så sista biten … och så snabb är inte min lilla tvåhjuling.

iba_ss1000_diplom

Det var också väldigt skönt att ta en dusch när man kom hem, äta lite och ta en öl eller två. Sedan sov jag gott 8 timmar till vår lille hund tyckte att nu var det dags att leka med henne och hennes latexlekisar …

Nästa rutt? Tja, vad sägs om Trelleborg – Nordkap på under 36 timmar, ”Bun Burner 1500” … kanske … eventuellt nästa år …???

please email petterniklas@andersnordh.com ...
error: